یکی
از عوامل بسیار مهم در فرآیند آموزش و یادگیری موثر و همچنین حفظ و تداوم
آن ارزشیابی از آموخته های دیگران است و این ارزشیابی زمانی اثر بخش و
پایدار می باشدکه مجموعه سوالات هر آزمون بر اساس معیارهای صحیح علمی و
استاندارد تهیه شود و با توجه به ناهمگونی های متعدد و دخالت سلایق فردی و
احتمالا عدم آشنایی بعضی از طراحان سوالات امتحانی با ابعاد فنی مسئله و
عدم رعایت حیطه های شناختی و استفاده از تمام فصول کتاب در طراحی ،
پیامدهای منفی حاصل از آن بر امر ارزشیابی آثار سوئی به همراه داشته است که
مورد توجه متخصصین فن و اساتید علوم تربیتی و سنجش و اندازه گیری قرار
گرفته است . لذا در این مقاله سعی شده اصول طراحی سوال در سه محور
1- ملاک های فنی سوالات
2- ادبیات سوالات
3- مشخصات ظاهری سوالات
به تفصیل شرح داده شود و جهت یادآوری حیطه های شناختی در جدولی( جدول 1/1 ) ضمیمه گردد.